Prime Minister's Office

The Prime Minister's Office carries out official duties of the Prime Minister of the Democratic Socialist Republic of Sri Lanka and provides necessary guidance, coordination facilities and leadership to achieve economic and social development goals in accordance with the government policies.

Moreover, the Prime Minister’s Office provides necessary leadership and guidance to fulfill the aspirations of people while standing by the side of them in the hour of need with great enthusiasm and commitment. It provides regular assistance in policy making and also necessary contribution, guidance and coordination through a people centered approach to achieve Sustainable Development Goals (SDG). It plays a crucial role in maintaining diplomatic relationships and international relations, through facilitating negotiations, conducting high level diplomacy with foreign leaders, countries, states and representatives and coordinating the efforts of various government agencies and departments involved in foreign affairs.

Vision

“An independent, sovereign and prosperous Sri Lanka”

Mission

“To provide the necessary leadership for an excellent government mechanism with good governance, maintaining an effective coordination between States, Foreign missions, United Nations and Non-Governmental institutions in order to realize the aspirations of the Sri Lankans and improve their quality of life”

A hotline for reporting emergency disaster situations arising in the Colombo District due to adverse weather conditions

The Colombo District Disaster Management Coordinating Unit convened today (November 27) at the Parliamentary Complex under the patronage of Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya, to discuss precautionary measures and necessary actions to be taken in response to potential risks caused by the adverse weather conditions expected over the next 48 hours.

During the meeting, as per the instructions of the Prime Minister, a set of emergency contact numbers was introduced to the public of the Colombo District for the immediate reporting of urgent situations. Accordingly, the 24-hour official emergency hotline 117, the Colombo District Disaster Management Coordinating Unit at 0112434028, and the Disaster Manegement Coordinating Unit at 0112136136 were announced.

The public was urged to remain alert to news updates and emergency advisories issued through reputed mass media.

Prime Minister’s Media Division

​රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කරගත් ගුණාත්මක වෘත්තීය අධ්‍යාපනයක් වෙනුවෙන් - ​අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය

​රජය සහ පෞද්ගලික අංශය ඒකාබද්ධ ව වෘත්තීය අධ්‍යාපන ආයතන ක්‍රමවත්ව හා අඛණ්ඩව පවත්වාගත යුතුයි.

​රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කරගත් ගුණාත්මක වෘත්තීය අධ්‍යාපනයක් වෙනුවෙන් රජය සහ පෞද්ගලික අංශය ඒකාබද්ධව වෘත්තීය අධ්‍යාපන ආයතන ක්‍රමානුකූලව හා අඛණ්ඩව පවත්වාගෙන යා යුතු බව අධ්‍යාපන, උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍ය, අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය පැවසුවාය.

​තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය වෙනුවෙන් සකස් කරන උපායමාර්ගික රාමුව 2026-2035 පිළිබඳ පෞද්ගලික සහ රාජ්‍ය අංශය දැනුවත් කිරීම සඳහා කොළඹ සිනමන් ලයිෆ් හෝටලයේ අද (නොවැම්බර් 27) පැවති වැඩමුළුව අමතමින් අග්‍රාමාත්‍යවරිය මේ බව පැවසුවාය.

​ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ (ADB) තාක්ෂණික සහය ඇතිව වෘත්තීය ආයතන, රාජ්‍ය අංශය, පෞද්ගලික ආයතන සහ අධ්‍යාපන, උසස් අධ්‍යාපන සහ වෘත්තීය අධ්‍යාපන අමාත්‍යාංශය එක්ව 2026 - 2035 වසර ඉලක්ක කර වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය වෙනුවෙන් සකස් කළ මෙම උපායමාර්ගික රාමුව පිළිබඳ දැනුවත් කිරීම සහ ඒ පිළිබඳ අදහස් හා යෝජනා ලබා ගැනීමද මෙහිදී සිදු විය.

​වැඩිදුරටත් අදහස් දැක්වූ අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය මෙසේද සඳහන් කළාය.

​අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රයේ ඓතිහාසික පරිවර්තනයක් සිදු කරන කාලයක තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශයේ උපායමාර්ගික රාමුව 2026-2035 පිළිබඳ මෙම සාකච්ඡාව ඉතා වැදගත්.

​නූතන ලෝකය තුළ වේගයෙන් වෙනස් වන ආර්ථික පරිසරයක් නිර්මාණය වී ඇති නිසා, ඊට ගැලපෙන ලෙස ශ්‍රී ලංකාවේ අඛණ්ඩ අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණය සහ ඉගෙනුම් මාර්ග පෙළගැස්වීමයි රජයේ අරමුණ වන්නේ.

​මෙම පරිවර්තනයේ ප්‍රධාන ලක්ෂණයක් වන්නේ ජ්‍යෙෂ්ඨ ද්විතීයික මට්ටමින් වෘත්තීය අධ්‍යාපනය හඳුන්වාදීමයි. ප්‍රථම වතාවට, 10 වැනි ශ්‍රේණියේ සිට සිසුන්ට ඔවුන්ගේ වෘත්තීය අවශ්‍යතා, කුසලතා සහ අභිලාෂයන් අනුව වෘත්තීය අධ්‍යාපනය තෝරා ගත හැකියි.

​අපි විභාග කේන්ද්‍රීය අධ්‍යාපන පද්ධතියකින් නම්‍යශීලී, මොඩියුලර් සහ නිපුණතා පාදක ඉගෙනුම් ආකෘතියකට මාරු වන විට, අඛණ්ඩ ඉගෙනුම් අවස්ථා ලබා දීමේදී තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපනය ඉතා වැදගත් තැනක් ගනී. එහිදී අධ්‍යයන, තාක්ෂණික සහ වෘත්තීය අංශ අතර තෝරාගැනීම් සහතික කිරීමත් අවශ්‍ය වෙනවා.

​වයස අවුරුදු 15 ත් 24 ත් අතර තරුණ විරැකියාව ආසන්න වශයෙන් 22% ක් වීම කාලයක් තිස්සේ අපේ රටේ තිබෙන ගැටලුවක්. ඊට හේතුව අපේ අධ්‍යාපනය සහ ශ්‍රම වෙළඳපොළ ඉල්ලීම් අතර පවතින නොගැලපීමයි. ඒ සඳහා, ඊට අදාළව නිපුණතාවලින් අපගේ තරුණයින් සන්නද්ධ කිරීම සඳහා තෘතියික හා වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය ශක්තිමත් කිරීම අත්‍යවශ්‍ය යි.

​කෙසේ වෙතත්, බොහෝ පුහුණු ආයතන යල් පැන ගිය උපකරණ, සීමිත අවස්ථා සහ ප්‍රමාණයේ සීමාවන් නිසා වෘත්තීය අධ්‍යාපන ක්ෂේත්‍රය අභියෝගවලට මුහුණ දෙන බව අපි දන්නවා.

​අපගේ ඉලක්කය වන්නේ සෑම ආයතනයක්ම ගුණාත්මකභාවයෙන් ක්‍රියාත්මක වන බව සහතික කිරීම, ග්‍රාමීය ප්‍රදේශ, ආන්තික ප්‍රජාවන් සහ ආබාධ සහිත පුද්ගලයින් ඇතුළු පුළුල් හා වඩාත් විවිධාකාර ඉගෙනුම් කණ්ඩායම් වෙත වෘත්තීය අධ්‍යාපන අංශය විවෘත කිරීමයි.

​ගුණාත්මකභාවය සහ රැකියා වෙළඳපොළ ඉලක්ක කර ගැනීම වෘත්තීය අධ්‍යාපන පරිසර පද්ධතියක පදනම විය යුතුයි. ඒ නිසා මෙම උපායමාර්ගික රාමුව, කර්මාන්ත ප්‍රමිතීන් සපුරාලීම, විෂයමාලා, පහසුකම් සහ ඉගෙනුම් සම්පත් නවීකරණය කිරීමට ඉතා වැදගත්.

​භෞතික හා ඩිජිටල් යටිතල පහසුකම් වැඩිදියුණු කිරීමත්, වෘත්තීය අංශයේ සක්‍රීය අධ්‍යාපනය පුළුල් කිරීමත් මේ තුළින් ඉලක්ක වී තිබෙනවා.

​නවීන ඩිජිටල් වේදිකා, මාර්ගගත ඉගෙනුම් පද්ධති සහ ස්මාර්ට් මෙවලම්වලින් ආයතන සන්නද්ධ කිරීමෙන්, අපි වැඩි වැඩියෙන් තාක්ෂණය මත පදනම් වූ වැඩ ලෝකයක් සඳහා ඉගෙන ගන්නන් සූදානම් කිරීම සිදු කළ යුතුයි.

​දක්ෂ හා අභිප්‍රේරිත ගුරුවරුන් සහ පුහුණුකරුවන් නොමැතිව කිසිදු ප්‍රතිසංස්කරණයක් සාර්ථක වන්නේ නැහැ. අඛණ්ඩ වෘත්තීය සංවර්ධනය, කර්මාන්ත නිරාවරණය සහ නැගී එන තාක්ෂණයන්හි පුහුණුව කෙරෙහි දැඩි අවධානයක් මෙම රාමුව තුළින් යොමු කිරීමත් කළ යුතුයි.

​එමෙන්ම, ජාතික අධ්‍යාපන ආයතනයේ සහ අනෙකුත් හවුල්කරුවන්ගේ සහාය ඇතිව, අපි නවීන අධ්‍යාපනික ක්‍රියාකාරකම් මත පදනම් වූ ඉගෙනීම සහ තාක්ෂණය මත පදනම් වූ ඉගැන්වීම් සඳහා පුහුණුකරුවන්ගේ සංවර්ධනය වෙනුවෙන් වැඩි අවධානයක් යොමු කරනවා. එමඟින් වෘත්තීය අංශය පුරා උසස් දැනුමක් සහතික කරමින් තිරසාර වෘත්තීය වගකීමක් සහිත තැනක් බවට වෘත්තීය අංශය පත් කිරීම අවශ්‍යයි.

​කර්මාන්ත සමඟ හවුල්කාරිත්වය මෙහිදී තීරණාත්මක සාධකයකි. මෙහිදී පෞද්ගලික අංශයට විශේෂ කාර්යභාරයක් පැවරෙන බව සිහිපත් කරන්න කැමතියි. ද්විත්ව පුහුණු ආකෘති ප්‍රවර්ධනය කිරීම සහ TVET යටිතල පහසුකම් සඳහා සම-ආයෝජන දිරිමත් කිරීම තුළින් කුසලතා නොගැලපීම් අඩු කිරීමට සහ ආර්ථික අංශ හරහා ඵලදායිතාව ඉහළ නැංවීමට පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වය අපට අවශ්‍යයි.

​සියලු දෙනා එකඟ වූ ජාතික සුදුසුකම් පද්ධතියක් ස්ථාපිත කිරීමයි අපේ අරමුණ. අධ්‍යයන, වෘත්තීය සහ වෘත්තීය සුදුසුකම් පෙළගැස්වීමෙන් සහ සහතික කිරීමේ සහ ප්‍රතීතන ක්‍රියාවලීන් ශක්තිමත් කිරීමෙන් ශ්‍රී ලංකාවේ ක්‍රියාත්මක වන සුදුසුකම් විශ්වසනීය, සංසන්දනාත්මක සහ දේශීය හා ජාත්‍යන්තරව පිළිගත් බව අපි සහතික විය යුතුය. ශ්‍රී ලාංකික වෘත්තීය ක්ෂේත්‍රයේ සුදුසුකම්වලට අපගේ දේශසීමා තුළත්, ඉන් ඔබ්බටත් දොරටු විවෘත කළ යුතුයි.

​ශක්තිමත් පාලනය සහ විනිවිදභාවයෙන් යුතු කළමනාකරණය මෙම පරිවර්තනයට ඉතාම අවශ්‍ය වේ. අපි ආයතනික කළමනාකරණය නවීකරණය කරන්නටත්, ස්වාධීනත්වය ශක්තිමත් කරන්නටත්, දත්ත මත පදනම් වූ අධීක්ෂණ සහ කාර්ය සාධනය පදනම් කරගත් පද්ධති හරහා වගවීමත් පිළිබඳ විශේෂයෙන් අවධානය යොමු කරන්නෙමු. ඵලදායී නායකත්වය සහ වඩා හොඳ සම්බන්ධීකරණයක් මගින් ඉතා හොඳ මට්ටමේ මධ්‍යස්ථාන ලෙස ක්‍රියා කිරීමටත් හැකි වෙනවා.

​අධ්‍යාපන ප්‍රතිසංස්කරණවල අරමුණ වන්නේ ශ්‍රී ලංකාවේ කොතැනක ජීවත් වුවත්, සෑම තරුණයෙකුටම ඉගෙනීමට සහ සාර්ථක වීමට සමාන අවස්ථා ඇති බව සහතික කිරීමයි. සාධාරණ හා සමාන අධ්‍යාපන ක්‍රමයක් ගොඩනැගීම සඳහා තොරතුරු, පුහුණුව සහ වෘත්තීය මාර්ගෝපදේශනය සඳහා සමාන ප්‍රවේශයන් අත්‍යවශ්‍යයි.

​තිරසාර මූල්‍යකරණය ද ඒ හා සමානව වැදගත්. රජයේ ප්‍රතිපාදන, පෞද්ගලික අංශයේ දායකත්වයන් සහ නවෝත්පාදන මූල්‍යකරණ යාන්ත්‍රණයන් ඒකාබද්ධ කරන ලද මිශ්‍ර ආකෘතියක් මඟින් TVET ආයතන ක්‍රමානුකූලව හා අඛණ්ඩ නවෝත්පාදනයන් සිදුකරන්න හැකියාව ඇති ආයතන බවට සහතික කළ යුතු බවද අග්‍රාමාත්‍ය ආචාර්ය හරිනි අමරසූරිය මහත්මිය පැවසුවාය.

​නිපුණතා ආංශික සංවර්ධන අංශයේ අතිරේක ලේකම් නිමාලි ආතාවුදගේ මහත්මිය, අතිරේක ලේකම් සමන්ති මිහිදුකුළ මහත්මිය, තෘතීයික හා වෘත්තිය අධ්‍යාපන කොමිසමේ සභාපති මහාචාර්ය ධර්ම ශ්‍රී වික්‍රමසිංහ මහතා, ආසියානු සංවර්ධන බැංකුවේ නියෝජිත යුනිකා ශ්‍රෙස්තා මහත්මිය ඇතුළු වෘත්තීය පුහුණු අංශය නියෝජනය කරන රාජ්‍ය හා පෞද්ගලික ආයතන රැසක නිලධාරීන් මෙම අවස්ථාවට සහභාගී වූහ.

අග්‍රාමාත්‍ය මාධ්‍ය අංශය

Graduates will be recruited to fill government vacancies through a structured process based on recommendations of the Carder Management Committee. - Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya

Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya stated that, with Cabinet approval based on the review of the public service recruitment process and the recommendations of the Carder Management Committee, graduates will be recruited to government vacancies through a structured process in the period ahead.

The Prime Minister made these remarks in Parliament on 26th of November , in response to a question raised by the Leader of the Opposition, MP Sajith Premadasa.

The Prime Minister further stated,

The current number of unemployed individuals in Sri Lanka stands at 360,951. The Government has initiated a series of short-, medium-, and long-term measures to address the issue of unemployment.

Accordingly, as a macro-economic target for the coming years, the Government expects to reduce unemployment rates to 4.4% in 2025, and further to 4.2% in both 2026 and 2027.

The Prime Minister further noted that the Government has developed a recruitment plan to provide job opportunities to 35,000–40,000 graduates, recruiting them to vacant positions in the public sector through systematic mechanisms, subjecting to Cabinet approval, and based on the recommendations of the Carder Management Committee.

The recruitment of 25,000 graduates to Grade 3-I (a) of the Sri Lanka Teachers’ Service will be initiated as soon as the final determination of the ongoing Court of Appeal case is officially issued. The Government will take necessary steps to provide employment to 37,000 graduates.

Prime Minister’s Media Division

The minimum allocation of 6% for education is an international criterion. - Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya

I see no rational basis in the opposition’s claim for 6%

The Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya stated that the minimum amount of 6% to be allocated for education is an international criterion , and there is no rational basis in the claim for 6% raised by the opposition.

The Prime Minister made these remarks while responding to questions raised by the opposition, today (November 26) in Parliament.

The Prime Minister further stated:

We have stood and are standing for the 6% for education. Six percent refers to an international criterion. This criterion was set out by UNESCO.

I believe that not only we, but also the University Professors’ Association, indeed the entire country and the international community, recognise it as a standard. Not only in our country, but also in globally the same struggle exists.

We started this struggle in 2011. Between 2011 and 2024, those who governed, and the governments that allocated funds for education, were not ours. There was a time when those who now agreed with this were also in power. Even then, they had the opportunity to join the 6% struggle, but they did not. When we took over the power, the share allocated to education was around 1.04%. We increased it in our first budget and the second budget. We have demonstrated, that we give more attention to achieve 6% progressively.

From 2011 to 2024, those in administration operated on a trajectory that declined further downward rather than toward progress, yet now, as we have shifted to a direction of increasing investment, they question why 6 percent is not being allocated.

I see no rational basis in the opposition’s claim for 6%. Therefore, the position we are at is extremely clear.

We have demonstrated through action that we prioritize education and progressively allocate funding toward it. Our policy statement also affirms that we have planned to gradually move toward 6 percent. That is exactly what we are implementing.

Further, there is no surplus of junior staff in national schools, and labor vacancies exist in both provincial and national schools due to resignation, promotions, retirement, and similar matters.

Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya also stated that once new recruitments are made to fill the existing junior staff vacancies in national and provincial schools, staff placement will be carried out to fill the schools where there are shortages.

Prime Minister’s Media Division

The highest allocation has been made for education in this year’s budget. - Minister of Education, Higher Education and Vocational Education, Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya

In 2025, we were able to formulate policies, plans, and build institutional structures that are necessary for the education sector.

Allocating funds alone is not sufficient. Policies must be implemented through a strong institutional framework.

Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya stated that the highest amount allocated for education has been marked in this year’s budget and in 2025, it was able to formulate educational policies, plans, and establish institutional structures for the sector. She emphasized that allocating funds alone is not sufficient and policies must be implemented through a strong institutional framework.

The Prime Minister made these remarks on 25th of November in Parliament during the debate on the budget allocation for the Ministry of Education, Higher Education and Vocational Education.

The Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya further stated,

When discussing education, it is essential to base our decisions on sound educational policies in order to establish a quality education system in the country. In order to implement policies effectively, a strong institutional structure is required and both components need adequate financial support. The longstanding failure to accomplish these three aspects has resulted in the significant challenges we see today in the education sector. Despite these challenges, the commitment of teachers, principals, and officials we have been able to maintain the quality of education.

The most important achievement in 2025 was strengthening decision-making processes within the education sector by identifying institutions, resolving existing issues, rectifying institutional structures, aligning with policy frameworks, and ensuring that funds are spent according to policy priorities. These steps were taken in preparation for the education reforms scheduled to commence in 2026.

It is not only about formulating policies but it also requires proper planning for implementing quality education. Officials need clear targets, and responsibilities must be allocated appropriately. Looking back at the policies proposed throughout history, there is no substantial change in school curricula archived. This has mainly been due to the lack of planning, weaknesses in institutional structures, and inadequate financial allocations resulting in the failure of policy implementation.

In 2025, we were able to take commendable steps to address these issues and establish a cohesive institutional system. The Ministry of Education focused its decisions on four core areas: reducing inequalities through equity, enhancing quality, strengthening governance, and formulating evidence-based policies using data and scientific analysis. I am pleased that we were able to formulate policies, prepare plans, and build institutional structures based on these four pillars.

Referring to the report presented by the committee appointed to address issues at Gampaha Wickramarachchi University of Indigenous Medicine, the matter revealed how past decision-making processes had deteriorated, with personal interests and political agendas replacing proper principles and policies. This had undermined the quality of the university and resulted in injustice to the students. The lack of proper planning and weaknesses in institutional structures had affected almost all institutions related to education. In 2025, the government was able to rectify these shortcomings and restore the order.

After many years, the highest allocation for education is Rs. 7.04 billion, amounting to 2.04% of GDP has been allocated in this year’s budget. At no point we claim that we would reach 6% of GDP in the first year. We recognize that achieving this target requires policy development and strengthened institutions. Allocating funds alone is not sufficient; funds must be allocated in alignment with policies, while strengthening institutions and policy implementation.

A sum of Rs. 3,000 million has been allocated to the Ministry of Education for education reforms, under which the ongoing initiatives are being implemented. The expenditures for the year 2025 were discussed. Our budget was passed at the end of April 2025, and we began expenditure from May. Accordingly, our financial progress was 18%, and by December it had reached 69%. This level of efficiency has not been demonstrated in the education sector before. This progress was possible because we set clear targets for officials, ensured close monitoring, and strengthened accountability. By 2026 and 2027, we aim to achieve even greater progress.

The Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya sateted that there are still challenges remaining. This sector moves forward with addressing many weaknesses along with the continuous improvement. Efficiency must be further enhanced. When issues arise in schools or universities, swift and effective action is essential. We must work to minimize constraints. This involves taking responsibility, forming policies, preparing plans, and moving forward step by step.

Prime Minister’s Media Division

A special attention must be given to the quality and safety of early childhood education for children of a critical age group. — Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya

Prime Minister Dr. Harini Amarasuriya stated that special attention must be directed towards ensuring the quality and safety of early childhood education for children in a critical age group and further emphasized the need to establish a systematic programme aligned with the National Early Childhood Development Curriculum Framework, to be implemented through government-registered Early Childhood Development Centres staffed with properly trained teachers.

The Prime Minister made these remarks during a discussion held on November 24 at the Parliament Complex with members of the Vishva Preschool Teachers’ Association representing the Gampaha, Colombo, Kalutara, and Ratnapura districts.

The discussion focused on the selection of qualified trainers to train instructors in line with the National Early Childhood Development Curriculum Framework, providing structured training for preschool teachers, and holding discussions with the Salaries Commission on introducing allowances and a contributory pension scheme for preschool teachers.

Attention was also drawn to regulating preschools, ensuring that children receive structured early childhood education through government-registered preschools, and establishing proper coordination between the government and preschools through Early Childhood Development Officers.

The meeting further addressed matters such as developing a curriculum aligned with the National Early Childhood Development Curriculum Framework, improving preschool infrastructure facilities, resolving issues faced by preschool teachers, and enhancing their overall welfare.

The meeting was attended by the Minister of Women and Child Affairs Saroja Savithri Paulraj, Deputy Minister Namal Sudarshana, and Member of Parliament Samanmali Gunasinghe.

Prime Minister’s Media Division